Cu paşi nesiguri la început, apoi din ce în ce mai hotărâţi, am înaintat din ce în ce mai mult în misterioasele încăperi ale Palatului Hărniciei, descoperind ceva nou în fiecare zi, îmbogăţindu-ne cu noi cunoştinţe şi deprinderi care ne vor ajuta mai târziu.
După prima perioadă, de cunoaştere şi evaluare a cunoştinţelor şi deprinderilor dobândite la grădiniţă, am început activitatea conform programei şcolare. Uneori a fost mai greu, alteori mai uşor, dar toţi copiii au progresat şi s-au străduit să înveţe cât mai multe, să scrie cât mai frumos şi mai corect, astfel încât, la sfârşitul semestrului, carnetul de note să se mândrească doar cu calificativul FB.
La Abecedar, am început prin a recunoaşte propoziţia ca fiind o comunicare spusă sau scrisă, apoi am identificat cuvintele, silabele (intuitiv), sunetele (vocale şi consoane), am alcătuit propoziţii, am analizat sute de cuvinte, dar ne-am folosit de experienţa acumulată în citirea şi scrierea cuvintelor, cel de-al doilea mare capitol parcurs în acest semestru. Cu bucurie, pot spune că toţi copiii cunosc literele învăţate, citesc silabe, cuvinte, propoziţii, în ritm propriu. Am lucrat exerciţii diverse, ce au vizat distingerea unui sunet/ literă în poziţii diferite în cuvinte, ordonarea logică a cuvintelor în propoziţie, formularea de întrebări şi răspunsuri, povestirea orală a unor întâmplări audiate sau personale, explicarea cuvintelor necunoscute şi introducerea acestora în enunţuri proprii, identificarea de sinonime, antonime, omonime (Le plac foarte mult aceste exerciţii-joc şi se întrec în a găsi cât mai multe sensuri unui cuvânt, caută ei înşişi astfel de cuvinte, încât uneori nu facem faţă-din cauza timpului- mulţimii de doritori de a răspunde. Bravo!), citirea integrală, selectivă, în lanţ a cuvintelor, propoziţiilor, observarea şi explicarea orală a folosirii semnelor de punctuaţie (punctul, semnul întrebării, semnul exclamării, virgula-în enumerare şi în despărţirea vocativului de restul cuvintelor din propoziţie), scrierea literelor, cuvintelor, propoziţiilor, orientarea şi încadrarea corectă în pagină (scrierea datei, a titlului, scrierea cu alineat), scrierea cu majusculă (la începutul propoziţiei şi în cazul substantivelor proprii), copierea, transcrierea, scrierea după dictare (folosită mai puţin în semestrul I, vom compensa în semestrul II; pentru că semestrul I a fost unul de acomodare cu cerinţele şcolii şi cu ale mele, am încercat să fie totul cât mai plăcut, totul să decurgă natural, firesc, astfel încât elevii să vină cu plăcere la şcoală, să nu fie stresaţi (Sper că am reuşit!); aţi observat că de multe ori nici nu îşi dădeau seama că au fost evaluaţi sau că au dat dictare. Mi se pare mai important să văd eu că ştiu să citească şi să scrie decât să le dau zilnic dictare şi ei să se inhibe la scriere. Va veni şi vremea dictărilor mai dese! Oricum, deocamdată majoritatea se descurcă foarte bine.)
La Matematică, am parcurs capitolele Orientare spaţială, Mulţimi, Numerele de la 0 la 10, Adunarea numerelor naturale de la 0 la 10.Am lucrat exerciţii diverse la fiecare capitol, insistând pe exerciţiile orale şi pe cele din culegere, pentru că ritmul de scris era mai lent şi preferam să lucrăm mai mult şi să scriem mai puţin. În semestrul II vom scrie mai mult şi în caietele de matematică, dar nu înseamnă că vom lucra mai puţin. Vom diversifica tipurile de exerciţii scrise, dar vom lucra în continuare şi exerciţii din culegere. Şi aici îmi exprim bucuria de a descoperi copii iubitori de matematică, cu o logică foarte bună, dornici de a lucra atât în clasă, cât şi acasă. (Îi felicit aici pe toţi şi pentru activitatea suplimentară din Gazeta Matematică Junior-clasa noastră are cei mai mulţi rezolvitori! Bravo din nou!) Am început, şi vom continua şi în semestrul II, să ne familiarizăm şi cu terminologia matematică (numere pare/impare, predecesor / succesor, termeni, sumă sau total, descăzut, scăzător, rest sau diferenţă).
La Opţional- Trăistuţa cu poveşti, am citit sau am audiat lecturi, am explicat cuvintele noi, am identificat personajele, timpul şi locul întâmplării, am desenat scene din poveşti, am completat rebusuri, ne-am spus părerea în legătură cu anumite situaţii, personaje şi am formulat concluzia sau mesajul textului citit sau audiat.
La Cunoaşterea mediului, am început prin a recunoaşte şi a denumi obiective culturale, economice, istorice din mediul apropiat, apoi am continuat cu recunoaşterea unor caracteristici ale anotimpurilor toamna şi iarna şi a numirii lunilor fiecărui anotimp, realizarea calendarului naturii, identificarea unor reguli de igienă individuală şi colectivă, igiena alimentaţiei, programul zilnic al şcolarului, toate acestea realizându-se prin discuţii libere, prezentări ale unor imagini şi citirea unor texte educative.
În cadrul tuturor orelor am desfăşurat activităţi frontale, individuale, în perechi sau în echipe, realizând prezentări orale, dialoguri, expoziţii, lucrări colective, decoruri.
Am avut o bogată participare la activităţi extracurriculare cu diverse ocazii: Carnavalul Toamnei, Săptămâna Mondială a spaţiului, Ziua profesorului, Săptămâna educaţiei globale, Read for the Record, Ziua Şcolii, Săptămâna legumelor şi a fructelor donate, Ziua Naţională, proiectele Copiii şi marea, Vapoare pe Marea Neagră, Autoportret (în cadrul căruia Alexandra Petre a obţinut premiul I, iar Esra Mambet, menţiune, la secţiunea pictură), De la Sf. Andrei la Sf. Nicolae (Alexandra Petre-premiul I, pictură), Suflet de român. De asemenea, am vizionat piesele de teatru Capra cu trei iezi, Fata moşului şi fata babei, Micuţa Dorothy, Cei trei purceluşi, am prezentat serbarea de Crăciun, ce a fost foarte apreciată, şi am participat la concertul de colinde de la biserica Sf. Spiridon, unde, de asemenea am primit numeroase aprecieri şi felicitări.
Ceea ce mă bucură este faptul că marea majoritate este formată din copii cuminţi, ascultători, creativi, atenţi şi foarte buni colegi. (Mi-au oferit câteva lecţii de prietenie, bunătate, solidaritate care m-au făcut să-i apreciez şi să-i îndrăgesc şi mai mult.)
Pentru toate acestea, şi pentru altele care nu au fost spuse sau scrise, vă felicit, dragi copii! Nu în ultimul rând, adresez felicitări şi mulţumiri şi dumneavoastră, stimaţi părinţi şi bunici care aţi călăuzit primii paşi ai şcolarilor în labirintul cunoaşterii, fiind alături de noi şi susţinându-ne, moral şi material, în toate activităţile.
Vă urez tuturor şi în semestrul II acelaşi elan, aceeaşi bucurie şi multă putere de muncă şi răbdare pentru a ajunge la capătul călătoriei în Palatul Hărniciei!