Săptămâna aceasta a fost una plină de evenimente şi activităţi solicitante, dar care ne-au oferit prilejul de a afla noi lucruri din diverse domenii. După cum vă anunţam încă de la sfârşitul săptămânii trecute, la limba şi literatura română (citire şi scriere), săptămâna aceasta am repetat noţiunile de propoziţie, cuvânt, silabă, sunet, exersând în special despărţirea în silabe şi identificarea sunetelor din fiecare silabă. Am analizat foarte multe cuvinte, atât în clasă, cât şi acasă, lucrând frontal sau individual. Ne-am jucat folosind cartonaşe cu imagini, încercând să identificăm cât mai multe cuvinte care se pot scrie aşa cum ne arăta doamna învăţătoare la tablă sau realizând corespondenţa între imagine şi cuvântul scris folosind simbolurile cunoscute. De asemenea, am repetat semnele grafice învăţate, punând accent pe orientarea în spaţiul de scris.
La matematică, am scris cifrele 0-4, urmând ca mâine să învăţăm şi cifra 5, astfel ca în perioada următoare să putem consolida numeraţia 0-5 crescător şi descrescător, vecinii unui număr, completarea numărului lipsă, compunerea şi descompunerea numerelor, identificarea cifrei corespunzătoare numărului de elemente dintr-o mulţime.
Începând de astăzi, au de completat, timp de o lună-noiembrie, calendarul naturii: împărţiţi o coală A4 în 30 de casete, pe care le numerotaţi de la 1 la 30, marcând şi zilele săptămânii (1, joi; 2, vineri ş.a.m.d.). Copiii trebuie să urmărească evoluţia vremii în ziua respectivă şi să deseneze sau să lipească un simbol (după modelul din manual sau din caietul special). La sfârşitul lunii, vor prezenta calendarul naturii şi vor primi un calificativ pentru munca depusă timp de o lună. Am rugămintea să lăsaţi în sarcina lor această activitate, astfel îi responsabilizaţi, îi determinaţi să observe ce se întâmplă în natură, să repete succesiunea zilelor săptămânii ş.a. Fac această precizare deoarece am mai văzut prin caiete, fişe de lucru, intervenţia (mai mult decât e cazul) a părinţilor. Îmi dau seama când scrie copilul şi când scrie părintele şi mă văd pusă în faţa unei dileme: să corectez lucrarea mamei sau a altui adult sau nu?
În această perioadă, apreciaz o îmbunătăţire în ceea ce priveşte comportamentul elevilor (în ziua în care am mers la teatru s-au purtat foarte bine, în sală erau copii de la mai multe şcoli, de aceeaşi vârstă cu ei şi mi s-a părut că au fost cei mai cuminţi), dar mai lucrăm, în unele cazuri, la felul cum trebuie să răspundem la întrebarea adresată de doamna învăţătoare întregii clase şi la a ne concentra exclusiv la explicaţiile doamnei învăţătoare. Avem o problemă mai ales în ziua de joi şi pun această agitaţie a lor pe seama oboselii şi a activităţii intense pe care o desfăşurăm în această zi.
Mâine vor primi şi carnetele de note, în care vor găsi primele calificative, fiecare după cât s-a străduit. Astăzi au fost foarte emoţionaţi când le pregăteam carnetele şi se strânseseră toţi, în pauză, lângă catedră, încercând fiecare să ghicească care e carnetul lui. Au fost foarte simpatici şi mi-am dat seama ce important este pentru ei un gest care, pentru noi, pare, probabil, total lipsit de importanţă: primirea carnetelor. Eu le-am pus şi copertele şi am rugămintea să-i învăţaţi să aibă grijă de el. Carnetul de note trebuie să fie în fiecare zi în ghiozdan, într-un loc special, unde nu are contact cu pacheţelul cu mâncare şi, mai ales, cu sticla cu apă.
Tot mâine vor primi şi câte o fişă pentru matematică şi pentru abecedar pe care o au de lucrat pentru după vacanţă. Am rugămintea ca toate fişele, lucrările cu care vin copiii acasă (mi se pare normal să fie văzute de dumneavoastră, să discutaţi împreună ce a făcut bine şi ce a greşit, de ce a greşit etc) să ajungă din nou la mine, semnate de unul dintre părinţi, pentru a alcătui portofoliul elevului pe care îl puteţi studia la şedinţele cu părinţii (pentru a observa evoluţia copilului). Acest portofoliu reflectă activitatea fiecărui copil, este, aşa cum le place lor să spună, oglinda lor în ceea ce priveşte activitatea şcolară.
Vă doresc o vacanţă plăcută, odihnitoare şi plină de soare!